Antigament, els
pares i mestres educaven als nens i les nenes amb el càstig i
l'autoritat.
Per sort, aquest model ha passat a l'hisòria. Avui dia imperen en moltes
famílies les relacions democràtiques i afectuoses entre pares, mares i fills.
Es permet als nens i les nenes desfogar-se, prendre part en les converses, fer
preguntes, protestar i expressar les seves opinions.
Si deixem que els nens discuteixins, ens portin la contrària o fins i tot s'oposin totalment a les nostres idees, els hi transmetem valors molt importants.
L’educació
"a l’antiga", basada en l’autoritat, la coacció, i l’ús de la força,
no dóna bons resultats: els nens així educats, d’adults, solen ser persones
indecises i covards, o pel contrari són persones que solen fer ús de la
violència.
En l’altre extrem, la llibertat
absoluta dels nens, tal i com s’entenia l’educació en alguns països durant els
anys ‘60 i ‘70, tampoc reporta beneficis. Es permetia als nens fer tot allò que
volien, esperant amb ingenuïtat que, sense imposar-los límits, es convertissin
en bones persones, i el que van aconseguir són adults capritxosos, egoistes i
irresponsables.
El més recomanable és un terme mig; les dades
sobre educació infantil de què disposem actualment indiquen que una educació
excessivament permissiva és tan perjudicial com una d’autoritària.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada