En ocasions us haureu trobat
que moltes de les sortides o activitats que volíeu fer en família han estat
anul·lades pel munt de deures que havien de fer els vostres fills.
També us haureu trobat que
quan arriba l'hora de fer deures, els vostres fills es troben cansats i fan els
deures com poden i de mala gana.
En aquests moments, doncs, com
a pares hem d'ajudar-los en tot allò que puguem, animar-los, i també oferir
recompenses sense que aquestes siguin excessives i diàries, com per exemple
organitzar sortides i/o activitats familiars després de fer els deures, etc.
No obstant, és probable que en
moltes d'aquestes situacions, us hàgiu fet la pregunta de quina utilitat tenen
els deures, i si realment tota aquesta feina té una repercussió positiva o
negativa en els vostres fills.
Tractant aquest tema, avui us volem presentar l'article "Els deures escolars", de Lola Abelló, on s’argumenten diversos conflictes que ens podem trobar enfront els deures i les famílies.
La CEAPA, confederació estatal
de les AMPA, recull, des de fa molt de temps, queixes dels pares i mares sobre
els problemes que sorgeixen quan se’ls mana als seus fills una gran quantitat
de deures per a fer a casa. A aquests fets els pares li diuen hipotecar els
caps de setmana i les relacions familiars.
En realitat per a què serveixen els deures?, realment és per a complementar els aprenentatges explicats a l’escola?, o tan sols és una creença que diu que aquell mestre que no posa deures és un mal docent?
En realitat per a què serveixen els deures?, realment és per a complementar els aprenentatges explicats a l’escola?, o tan sols és una creença que diu que aquell mestre que no posa deures és un mal docent?
Davant d’aquesta situació la
CEAPA denuncia que aquests conflictes venen derivats de l’escola i és aquesta
la que no respon adequadament a les necessitats dels infants.
Es considera que sis hores ben aprofitades és el màxim que un infant pot fer al dia sense que aquest es senti cansat. Llavors aquí ens trobem amb el conflicte, ja que si a l’escola es troben 6 hores, i després de les jornades escolars encara han de fer un munt de deures, aquests els faran cansats i de mala gana.
Es considera que sis hores ben aprofitades és el màxim que un infant pot fer al dia sense que aquest es senti cansat. Llavors aquí ens trobem amb el conflicte, ja que si a l’escola es troben 6 hores, i després de les jornades escolars encara han de fer un munt de deures, aquests els faran cansats i de mala gana.
Per altra banda, el fet que
els infants hagin de fer els deures amb l’ajuda dels pares crea diferències
socials i culturals. Per una banda tenim famílies estrangeres que no entenen l’idioma,
o no tenen els estudis bàsics per a poder ajudar als seus fills, i per altra
banda tenim a pares treballadors que són tot el dia fora de casa, i no poden donar
l’atenció que voldrien als seus fills.
Si fem un cop d’ull fora de l’estat
espanyol podem veure que països com França no atorguen deures als seus alumnes,
ja que deleguen que aquests són per a fer a classe i amb la presència del
professorat. La seva norma és que l’infant ensenyi a casa el que ha fet a l’escola,
i no que ensenyi a l’escola el que ha fet a casa.
Altres països com Bèlgica, els
deures estan prohibits per a infants d’educació infantil, i tan sols a cicle
inicial (6-8 anys) es comencen a demanar petites feines que els ocupi poc temps
i es puguin fer sense l’ajuda d’un adult. A mida que s’avancen els cursos es va
introduint més feina, però aquesta feina a cicle superior (10-13 anys) no pot
accedir més de 30 minuts al dia.
Autoria: Ronsel |
En definitiva, es recomana que
tota la feina encomanada es realitzi a l’aula, un lloc propici per a treballar
amb l’ajuda del mestre i companys per compartir els aprenentatges. D’aquesta
manera els infants disposaran de l’ajuda necessària, de l’ambient òptim i un
cop s’acabi la jornada escolar, aquests puguin marxar a casa i gaudir fent
activitats amb altres nens o amb la seva família.
Les membres d’aquest bloc,
creiem que manar deures als infants no és un recurs dolent, ja que aquest li
pot aportar habilitats molt positives per l’infant com la organització, la
planificació, l’ordre, l’esforç, l’autoestima, etc. No obstant, creiem que els
deures tan sols són un complement de l’aprenentatge, és a dir, dur a terme
activitats per a recordar allò que s’ha fet dins l’aula, però de cap manera són
una forma d’aprendre conceptes nous que no han pogut ser explicats dins l’aula.
També creiem que els deures són individuals, i és el nen el responsable de
fer-los. No obstant, és interessant que en aquests moments i sigui present una
figura adulta per a que l’infant es senti més segur.
Aquesta és la nostra opinió, quina és
la teva? Animeu-vos i compartiu el vostre punt de vista amb nosaltres!
Si us han sorgit més dubtes
sobre el tema que hem tractat i voleu conèixer més a fons l’article “Els deures
escolars” de l’autora Lola Abelló, a continuació us facilitem l’enllaç.
Per veure l'enllaç de
l'article fes clic aquí.
Aquest article es troba a la
revista “GUIX d’infantil” nº395. Per si és del vostre interès i voleu saber i
conèixer més temes dels que tracta la revista nº395, a continuació us facilitem
la referència bibliogràfica.
Abelló, Lola. (2013). Els
deures escolars. Guix: Elements d'acció educativa, nº395, p.
54-57.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada